NYHETSBREV - FEBRUARI

Styrelsen lämnar efter varje styrelsemöte information om vad som avhandlas löpande under året.
Här kommer en rapport från styrelsemötet som ägde rum den 23 februari. Det var årets första styrelsemöte. I nyhetsbrevet redovisas både större och mindre frågor. Vi tar tacksamt emot förslag, synpunkter eller frågor som ni vill göra styrelsen uppmärksam på. Mejla i så fall till föreningens sekreterare kerstin.botin@icloud.com eller med en lapp i
Kerstins brevlåda, så hanterar vi frågorna vid nästkommande styrelsemöte.
Driftstörningar på permanent- och sjövatten ska alltid anmälas genom ingången på föreningens hemsida, www.vastanberg.se
På hemsidan kan ni också ta del av ev. driftstörningar, kontaktinformation, nyhetsbrev mm.

Dricksvattnet
Som meddelades i föregående nyhetsbrev pågår ett arbete med att säkerställa dricksvattenförsörjningen. De nya större och tidigare nedgrävda vattentankarna vid pumphuset på Västanbergsvägen ska kopplas in och i anslutning till det pågår en upprustning av pumphuset med nya pumpar och elinstallationer. Arbetet har blivit större och mer genomgripande än som från början var tänkt på grund av att det under vintern inträffat ett övertryck i hydroforen som ledde till att den ”sprängdes” och större skador uppstod i pumphuset. Anledningen till händelsen berodde på förfrysning med anledning av en frånslagen brytare, som i sin tur innebar att värmen i pumphuset inte fungerade som det är tänkt. Händelsen illustrerar nödvändigheten av att den påbörjade upprustningen av pumphuset är nödvändig. Mot bakgrund av det inträffade har styrelsen, utöver de arbete som tidigare har planerats, beslutat om åtgärder för att motverka
framtida frysskador och att ordentligt renovera pumphuset. Totalkostnaden för den renovering och upprustning som pågår beräknas uppgå till ca. 250 000 kr. Styrelsen bedömer att kostnaderna ryms inom ramen för de ekonomiska utrymme föreningen har, under förutsättningen att föreningen inte drabbas av några helt oväntade kostnader i övrigt. Jens Holmgren ansvarar för de arbete som genomförs med inkoppling av vattentankar och åtgärder i pumphus. Jens kommer i förekommande fall begära viss hjälp
från medlemmar och styrelsen tackar redan på förhand dem som på Jens begäran medverkar till upprustningen av pumphuset.

Ansvar för dricks- och sjövatten
Med tanke på att vattenförsörjningen är samfällighetens huvuduppgift bör det vara tydligt
vad vi menar med olika begrepp och vilket ansvar var och en har. Idag rör vi oss delvis med olika uttryck och uppdraget och ansvaret för de som arbetar med vattenförsörjningen har inte heller varit helt tydligt. Mot den bakgrunden har styrelsen i samråd med pumphusmaskinisterna beslutat att i ett samlat dokument tydliggöra hur vattenansvaret ska se ut inom samfälligheten. Bland annat har styrelsen beslutat att utse en särskild vattenansvarig i styrelsen och att det tidigare begreppet pumphusmaskinist ska
ersättas med begreppet driftansvarig. I anslutning till nyhetsbrevet skickas dokumentet Samfällighetsvatten (definitioner och ansvar) ut samt publiceras här på hemsidan under sidan "FÄRSKVATTEN".

Huvudvattenledningar
Det har under åren inträffat att enskilda fastighetsägare vid grävarbete skadat huvudvattenledningar med läckage som följd. Någon exakt dokumentation över hur huvudvattenledningarna inom området är dragna finns inte. Det är inte heller möjligt att tekniskt identifiera hur vattenledningarna är dragna på grund av att ledningarna är gjorda av plastlikande material. Vi vet däremot att huvudvattenledningar från början, när området etablerades, på vissa håll drogs in över enskilda fastigheter. Det innebär att även om man gräver på den egna tomten kan en huvudledning ligga i marken. Det är därför av yttersta vikt och en skyldighet att fastighetsägare informerar styrelsen innan grävarbete påbörjas inom den egna fastigheten. Det är först när styrelsen har haft möjlighet att
lämna eventuella anvisningar för grävarbete som grävarbete får äga rum. I annat fall får fastighetsägaren ansvara för de kostnader som kan uppstå på grund av skador på vattenledningarna.

Stormen Alfrida – stormpåverkade träd
Det senaste nyhetsbrevet rörde effekterna av stormen Alfrida och de åtgärder som styrelsen vidtog för att rensa vägar, gångvägar och i övrigt se över så att inte några samfällighetsträd riskerade att falla in över fastigheterna. Styrelsen uppmanade också
fastighetsägare att informera styrelsen om det finns träd på samfällighetsmark som riskerar att till följd av stormen falla in över fastigheten. Styrelsen har därefter fått information från några fastighetsägare om träd som eventuellt kan behöva åtgärdas.
Styrelsen besöker berörda fastigheter och gör en bedömning om behov av åtgärd. De rotvältor som finns efter stormen har styrelsen uppdragit åt Peter Wedom Entreprenad AB att lägga ner.

Stormen Alfrida – egen vedhämtning
I förra nyhetsbrevet, rörande Alfrida, skrev vi att det inte möter något hinder att den som vill ha lite extra ved på eget ansvar tar hand om nedfallna träd. Det innebär att den som tar ved också ansvarar för ev. skador som kan inträffa med rotvältor. Den som
uppmärksammar rotvältor ska anmäla det till styrelsen som ansvarar för att de tas om hand. De som tar hand om träd bör också ta hand om de ris som blir kvar och inte lämna riset kvar på platsen. Ris bör spridas ut i skogen eller samlas upp i en hög i anslutning till väg/promenadstråk så att det kan tas om hand under höstens städdag.

Vägar
Nu i tjällossningstider är det ofrånkomligt att det uppstår potthål och ”smådiken” på vägarna. Särskilt på Lillbodavägen och Västanängsvägen har observerats skador. Styrelsen har därför varit i kontakt med vägfogden Christopher Cårebo som meddelat att många av våra vägtrummor är igenfrusna och att smältvattnet runt vägarna då istället rinner över vägarna vilket skapar håligheter. Så länge det undre väglaget till stor del fortfarande är
fruset är det svårt att åtgärda de håligheter som uppstår. Inom några veckor bedöms vägarna kunna åtgärdas.

Röjning utmed högspänningsledningen
På uppdrag av Vattenfall kommer Dahlbergs Skogsvård AB att med beräknad start v. 10 utföra röjningsarbete utmed ledningsgatan vid Västanskogsvägen. Röjning och besiktning kan ibland ske med hjälp av helikopter.

Kommande årsstämma – lördag 25 maj
Tiden går snabbt och vi står snart inför en ny årsstämma och val av ny styrelse. Tre ledamöter i styrelsen kommer att avgå vid kommande stämma. Ordförande Marcus Glaad som är vald på 2 år kommer på grund av eget arbete avgå redan i år.
Ulla Karlsson som under 20 år varit föreningens trogna kassör avgår
Sekreteraren Kerstin Botin har också valt att avgå.
Suppleanten Hans  Christiansson har också anmält att han inte ställer upp för omval.
Peter Waldenström som är vald på 2 år kvarstår ytterligare 1 år.
Jens Holmgren som förra året valdes in på 1 år ställer sig till förfogande för omval.
Valberedningen som består av Tommy Davidsson och Robert Cserhalmi kommer till
årsstämman lämna förslag på ny styrelse. Anmäl gärna intresse till valberedningen.

Kalender
31 mars Sista dag för inlämning av motioner till årsstämman
13 april Styrelsen sammanträder
25 maj Årsmöte k. 10.00 (Formell kallelse och dagordning skickas ut inför årsmötet)

På styrelsens uppdrag
Peter Waldenström

Etiketter: nyheter

Nyhetsarkiv

Länkar

Senaste nyheter